Sociala Metoder

Direktlänk till inlägg 13 mars 2014

må-runda

Av Linda - 13 mars 2014 19:04

Under en må-runda får var och en av deltagarna berätta om hur de mår just idag. Passar särskilt bra om det är första mötet på dagen. Det är också en bra metod när man vill stärka relationer och jobba med öppenhet och tillit i en grupp. Istället för att kanske bli arg eller irriterad på någon skapas förståelse för om någon är trött eller har en dålig dag. Alla får redan i inledningen av mötet chansen att berätta något personligt - det blir en bra start på dialogen.

Att tänka på vid en ”runda”: Varje deltagarna får ordet en och en i taget och får tala till punkt medan de andra lyssnar. När en person är klar lämnas ordet över till en ny person – inte nödvändigtvis i ordning - och på så sätt går man laget runt.  


Exempel: Vid ett tillfälle när jag skulle leda ett projektgruppsmöte använde jag denna metod som inledning. Att jag just denna gång valde att börja mötet så här var från början helt egoistiskt. Jag hade själv inte haft en bra morgon, knappt sovit på natten och det kändes tungt att vara den som skulle leda mötet. Det hörde inte till vanligheterna att vi började med en sån här runda, men denna gång tog jag alltså initiativet. Efter att jag inlett med att öppet berätta hur jag kände det, och att jag tänkte att vi kunde hjälpas åt med att hålla den röda tråden under mötet, så gick vi laget runt. Det visade sig att jag inte var ensam om att ha sovit dåligt och att inte vara i bästa mötesform. Den ena efter den andra öppnade sig och berättade hur läget var just nu. Det kändes i rummet att vi ökade öppenheten i gruppen flera steg. Hur mötet blev? Riktigt bra faktiskt. Jag tror att vi fick energi av att vara öppna och våga visa oss mänskliga.


Variant: Istället för att kalla det en ”må bra-runda” kan man gå laget runt och låta alla presentera sig med ”vad ni behöver veta om mig”. Då får man välja hur man vill presentera sig samt får möjlighet att informera om man måste ha telefonen på, måste gå tidigare, sovit dåligt, ont i ryggen och pga det måste stå upp ibland osv.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Linda - 14 mars 2014 12:51

Dela upp dem i par igen, Ställ dom vända mot varandra på ett bekvämt avstånd och håll ögonkontakt. Be dom sedan att flytta sig närmare varandra, så nära det går utan att röra vid varandra, fast fortsatt ögonkontakt. Efter en stund flyttar dom ifrån v...

Av Linda - 14 mars 2014 12:50

Dela upp gruppen 2 och 2, den ena personen binder för den andres ögon med en halsduk så att hen inte ser något. Sedan är poängen att den förste skall leda den andre över t.ex en fotbollsplan.. först går man, sen ökar man takten lite.. joggar för att ...

Av Linda - 14 mars 2014 12:47

Time Required: 15-30 minutes Start out by having every team member secretly write down two truths about themselves and one lie on a small piece of paper – Do not reveal to anyone what you wrote down! Once each person has completed this step, ...

Av Linda - 14 mars 2014 09:29

http://www.filmsforaction.org/watch/what_if_money_didnt_matter/ ...

Av Linda - 13 mars 2014 19:20

Susan Wheelan har under 30 års tid studerat arbetsgruppers utveckling, bland annat som professor vid Temple University i Philadelphia.  IMGD speglar de faser vi människor upplever och går igenom: barndomen – kännetecknas av tillhörighet och...

Ovido - Quiz & Flashcards