Direktlänk till inlägg 13 mars 2014
Gör så här:
Presentera företagets/skolans/organisationens värdegrund/vision på lämpligt sätt, t ex i ett bildspel.
Ställ sedan en fråga till gruppen: På en skala från 0-10, var befinner vi oss i dag när det gäller att leva upp till värdegrunden?
Rita upp en skala på whiteboard eller blädderblad. Gå laget runt och be alla om en skattning och markera det på skalan. När alla har sagt en siffra så har ni en samlad bild av nuläget. Hur ser det ut? Finns det förbättringsmöjligheter? Vad är det som gör att ni idag inte befinner er på 0 på skalan? Fånga upp framgångsfaktorerna.
I nästa steg får deltagarna jobba vidare i mindre grupper med hur man ska göra för att kliva uppåt på skalan.
Dela ut papper med värdegrunden så att alla har varsitt ex.
Ge grupperna i uppgift att gå igenom värdegrunden punkt för punkt, diskutera vad de betyder i vardagen och ta fram konkreta exempel på beteenden och arbetssätt. ”Den här värderingen blir levande i vardagen om vi gör mer av…..”
Nästa steg blir att gå igenom punkterna en gång till för att komma fram till vilken typ av agerande och bemötande man vill se mindre av. ”Den här värderingen betyder för oss att vi vill se mindre av…”
Grupperna får sedan redovisa vad de kommit fram till.
Vill man jobba vidare kan nästa steg vara att sammanfatta till ett gemensamt dokument, ett förtydligande av värdegrunden som gäller just er grupp. T ex ”xxx-organisationens värdegrund/vision innebär för oss i xxx-gruppen att vi……..”.
Med den här metoden blir den fina värdegrunden eller visionen satt i rätt sammanhang, nämligen där man som medlem av kollektivet befinner sig. Det blir mycket lättare att leva som man lär!
Dela upp dem i par igen, Ställ dom vända mot varandra på ett bekvämt avstånd och håll ögonkontakt. Be dom sedan att flytta sig närmare varandra, så nära det går utan att röra vid varandra, fast fortsatt ögonkontakt. Efter en stund flyttar dom ifrån v...
Dela upp gruppen 2 och 2, den ena personen binder för den andres ögon med en halsduk så att hen inte ser något. Sedan är poängen att den förste skall leda den andre över t.ex en fotbollsplan.. först går man, sen ökar man takten lite.. joggar för att ...
Time Required: 15-30 minutes Start out by having every team member secretly write down two truths about themselves and one lie on a small piece of paper – Do not reveal to anyone what you wrote down! Once each person has completed this step, ...
http://www.filmsforaction.org/watch/what_if_money_didnt_matter/ ...
Susan Wheelan har under 30 års tid studerat arbetsgruppers utveckling, bland annat som professor vid Temple University i Philadelphia. IMGD speglar de faser vi människor upplever och går igenom: barndomen – kännetecknas av tillhörighet och...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 | 14 | 15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|