Sociala Metoder

Direktlänk till inlägg 13 mars 2014

Som man sår får man skörda

Av Linda - 13 mars 2014 17:24

På bergsluttningen sitter en gammal man och pratar med sitt barnbarn. De har fin utsikt över dalen och den lilla byn där nere. En bra bit ovanför dem ligger nästa by.

Uppför sluttningen kommer en ensam vandrare som ibland stannar för att vila sig. När han kommer fram till mannen och hans barnbarn tar han en paus och sätter sig ner. ”Jag är på väg till byn där uppe, hur är människorna där” frågar vandraren.

”Hur var människorna i byn nere i dalen” frågar då den gamle tillbaka. ”De var avvisande, sura och argsinta” säger vandraren. ”De i nästa by är samma slags människor” säger den gamle. Den lilla pojken tittar på medan vandraren tar sin stav och vandrar vidare mot byn där uppe.

Efter ett tag kommer ännu en vandrare till pojken och hans morfar. Även han slår sig ner och vilar en stund. ”Jag är på väg till byn där uppe och undrar hur människorna är där” säger han.

Den gamle mannen frågar så hur människorna var i byn han kom ifrån och får svaret: ”De var vänliga, tillmötesgående och glada” svarar vandraren. ”I byn du kommer till är människorna samma slags folk” blir svaret från morfadern.

När mannen gått vidare frågar så den lilla pojken hur morfadern kan ge så olika svar till de båda vandrarna.

”Som man sår får man skörda” säger den gamle mannen och ler.


På samma tema hittade jag den här texten på internet:

Ge världen det bästa du äger, så får du det bästa i gengäld.I viss mån och vid vissa tillfällen skördar man som man sår. Om jag visar respekt för andra, vinner jag deras respekt. Om jag visar kärlek, får jag tiofalt igen. Om jag bemöter andra vänligt, underlättar det mitt förhållande till dem. Av våra medmänniskor får vi det vi ger dem, om än inte just nu och just här. Jag kan vara övertygad om att om jag gör en ansträngning för deras skull, passerar det inte oförmärkt. Min fodran står i proportion till vad jag själv har givit. Hur hänförande är det inte att veta att jag kan frammana ett kärleksfullt bemötande genom att själv bemöta mina medmänniskor med kärlek! Jag har en avsevärd makt över ebb och flod i livet. I varje ögonblick har jag makt över mitt eget beteende. Därför behöver jag aldrig överraskas av livets villkor. Som man sår får man skörda. Jag ska utnyttja alla tillfällen att vara vänlig och glädjas åt gensvaret.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Linda - 14 mars 2014 12:51

Dela upp dem i par igen, Ställ dom vända mot varandra på ett bekvämt avstånd och håll ögonkontakt. Be dom sedan att flytta sig närmare varandra, så nära det går utan att röra vid varandra, fast fortsatt ögonkontakt. Efter en stund flyttar dom ifrån v...

Av Linda - 14 mars 2014 12:50

Dela upp gruppen 2 och 2, den ena personen binder för den andres ögon med en halsduk så att hen inte ser något. Sedan är poängen att den förste skall leda den andre över t.ex en fotbollsplan.. först går man, sen ökar man takten lite.. joggar för att ...

Av Linda - 14 mars 2014 12:47

Time Required: 15-30 minutes Start out by having every team member secretly write down two truths about themselves and one lie on a small piece of paper – Do not reveal to anyone what you wrote down! Once each person has completed this step, ...

Av Linda - 14 mars 2014 09:29

http://www.filmsforaction.org/watch/what_if_money_didnt_matter/ ...

Av Linda - 13 mars 2014 19:20

Susan Wheelan har under 30 års tid studerat arbetsgruppers utveckling, bland annat som professor vid Temple University i Philadelphia.  IMGD speglar de faser vi människor upplever och går igenom: barndomen – kännetecknas av tillhörighet och...

Ovido - Quiz & Flashcards